Warning: include(html/template.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/deb19770/domains/yvonnevaneeden.nl/public_html/templates/fjt002_j25/index.php on line 62

Warning: include(html/template.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/deb19770/domains/yvonnevaneeden.nl/public_html/templates/fjt002_j25/index.php on line 62

Warning: include() [function.include]: Failed opening 'html/template.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php53/usr/share/pear:/opt/alt/php53/usr/share/php') in /home/deb19770/domains/yvonnevaneeden.nl/public_html/templates/fjt002_j25/index.php on line 62

Communicatiemodel

Publicatiedatum

De basis van communicatie is een heel simpel model waarbij de communicatie plaatsvindt tussen 2 personen ( A en B)

Persoon A wil een boodschap vertellen aan persoon B.

Persoon A zoekt in zijn hoofd de woorden die bij de boodschap horen, dit noemt men coderen, en zendt vervolgens de boodschap over naar persoon B. Persoon B hoort de woorden van persoon A en ontvangt zo de boodschap.

Vervolgens vindt er weer een decodering plaats in het hoofd van persoon B en zo interpreteert persoon B de boodschap. Als persoon B antwoord geeft, verandert hij van ontvanger van de boodschap in de zender.

 

A (zender)- - -coderen- - - Boodschap- - -decoderen- - -B (ontvanger)

 

 

Je zou zeggen dat dit een simpel verhaaltje is. Niets is minder waar. Er zijn een aantal factoren die de communicatie tussen 2 personen beÏnvloeden.

- Eerst het referentiekader van beide personen. In dit kader waarop informatie wordt verwerkt zal de toetsting van de informatie van invloed zijn op zijn eigen achtergrond, cultuur, normen en waarden, voorkeuren, behoeftes etc.

o Op het moment dat persoon A een boodschap in zijn hoofd gaat coderen, dat gaat het referentiekader een rol spelen. Dit zal echter ook het geval bij persoon B zijn op het moment dat hij deze decodeert. Wat voor iemand vanzelfsprekend is kan voor een ander van enorme waarde zijn.

- Zo kan er ook sprake zijn van interne ruis. Als iemand zich niet lekker voelt en iets te horen krijgt over een lekkere maaltijd dan zal die berichtgeving heel anders overkomen als dan die persoon zich helemaal goed voelt.

- Externe ruis. Als een persoon op een druk station staat dan komt de boodschao misschien wel helemaal niet over.

- Communicatie bestaat uit 3 onderdelen:

o Verbaal …………….. de woorden

o Vovaal………………..de klank van de woorden

o Non verbaal …………de lichaamstaal

Uit onderzoek is gebleken dat de non-verbale het meest belangrijk is. Als je iemand een compliment geeft maar niet de positiviteit uitstraalt dan zal de boodschap zeker niet overkomen.

- Aannames en interpretaties: Het enige wat je hierop kan bedenken……………NIVEA (niet invullen voor een ander) Helaas doen wij als mens niet anders en vullen we andermans gedachten en daden automatisch in. Meestal is het juist niet wat een ander denkt of doet.

- Verdedigen. Mensen voelen zich heel snel aangevallen als een ander kritiek of feedback heeft. We luisteren niet meer naar de ander omdat we aan het bedenken zijn hoe we ons moeten verdedigen. We willen de (negatieve) kritiek zo snel mogelijk omzetten naar iets postitiefs waar we dan te hard mee bezig zijn